nedeľa 23. júna 2013

Páli a Páli...

21.6.2013 - PP Bôrická mláka.
   Pri minulej návšteve mi vadilo že stále prší. Čo by som dnes dal za malú prehánku. Slnko pečie že som ledva vyliezol na mláku. Je tak teplo že aj vážky sa schovávajú v tieni.
   Dnes vážky poletovali len nad plochou na severovýchode rašeliniska. Tam kde sa v máji liahli Leucorrhinie. Dominovali Libellula quadrimaculata. Pomerne veľké množstvo (na tak malej ploche) samcov a samíc sa zaháňalo, párilo a kládlo. Pri tom chaose sa dali ľahko prehliadnuť samčeky Leucorrhinia dubia a L. pectoralis kľudne sediaci na kvetoch Comarum palustre - nátržnica močiarna.


Comarum palustre - nátržnica močiarna.

Leucorrhinia pectoralis - samček sa chystá zaujať polohu "obelisk"
Leucorrhinia dubia - vážka rašelinisková samček.
   Párenie u L. dubia 2x a u L.pectoralis 3x v priebehu asi hodinky. Páriky preletovali počas párenia viac krát po kvetoch a trávach. Odchytil som samčeka L.pectoralis a samičku L. dubia kôli detailom pre determináciu.


Leucorrhinia pectoralis - hlavný determinačný znak samčeka - tvar penisu.

Leucorrhinia dubia - vážka rašelinisková - samička - celkový pohľad.
Leucorrhinia dubia - vážka rašelinisková - samička - hlavný determinačný znak - tvar kladielka.
Objavil sa aj nový druh na tejto lokalite Libellula depressa - samček. Pri fotení detailov ma prišiel navštíviť aj samec Cordulegaster bidentata. Asi zháňal niečo pod zub. Stále som nezaznamenal žiadne šidielko!!!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára