utorok 2. októbra 2012

Depressiusculum namiesto albifrons.

1.8.2012 - Příbor.
   Na sústavu niekoľkých rybníkov nedaleko moravského mestečka Příbor, ma pritiahla možnosť stretnúť Leucorrhiniu albifrons. Na túto vážku bol už dosť vysoký dátum, ale niekde v kútiku duše horel plamienok nádeje že sa nejaká stará olietaná potvorka objaví. Neobjavila. No tento neúspech úplne zatienila hneď prvá vážka ktorá sa tam ukázala - Sympetrum depressiusculum.

Sympetrum depressiusculum - hliadkujúci samček.

Tu musím poďakovať Martinovi Waldhauserovi, aj vďaka jeho upresneniu lokality, som mal po prvý krát možnosť stretnúť túto veľmi vzácnu vážku. Bola tam spolu so S. danae dominantným druhom. Samce oboch druhov hliadkovali a zaháňali sokov všade naokolo. Bol to naozaj zážitok.

Aj takto občas dopadne súboj dvoch predátorov, Sympetrum depressiusculum - samček ulovený križiakom - Larinioides cf. cornutus.

Larinioides cf. cornutus.

Tohoto samčeka už spočítali :)

Sympetrum danae - ešte nie celkom vyfarbený samček.

Sympetrum danae - samček zaháňajúci votrelca.

   Poletovali tam aj iné druhy typické pre oblasť rybníkov. Zo vzácnejších Sympecma fusca a (tu nie som úplne istý) Sympetrum fonscolombii.

Sympetrum cf. fonscolombii - čerstvý samček.

Sympecma fusca - tiež pomerne čerstvý samček.

Enallagma cyathigerum - párik chvíľu pred vytvorením srdiečka.

Libellula quadrimaculata.

Erythromma najas - samček.

   Keď už moje skoro dospelé dieťa zavelilo na odchod, oči mi padli na hladinu, na ktorej ležal ešte nevyfarbený samček S. depressiusculum. Skončil tam zrejme po útoku nejakého predátora lebo mu chýbalo aj jedno krídlo. Po vylovení mi ochotne zapózoval. Potom som ho schoval do trstiny a vyrazili sme smer Štramberk.

Sympetrum depressiusculum - skoro utopený ešte nevyfarbený samček.

Tu je jeho portrét...

...no a tu pohľad z vrchu.


2 komentáre: